DIY Makrame armband

Upplagd av Linda
Här kommer en (ganska lång) beskrivning på hur jag knyter makramé-armband. Mycket text och många bilder!
Och eftersom mamma har börjat julpynta hemma fick det bli en röd duk som bakgrund!

Du behöver:

  • Linjal
  • Sax
  • Tändare
  • Två små pärlor
  • Två olika trådar, en att knyta med och en att knyta på (förklarar längre ner)
  • Tvättklämmor (eller något annat att hålla fast trådarna med)

Börja med att mäta ut hur långt armbandet ska vara. Min handled är 15 cm alltså ska mitt armband bli 15 cm. Då behöver jag ca 50 cm av den tunna tråden som jag ska knyta den tjocka tråden på. Det här är inget exakt mått utan jag tar det som känns lagom. Men tänk på att den måste vara mer än din handleds omkrets för att ha några centimeter tråd som hänger utanför för att reglera storleken på armbandet när du trär på det på handleden.
När du har klippt din tunna tråd kan du bränna lite med en tändare på ändarna så att de inte fransar sig. Detta funkar bara med tråd som smälter, till exempel nylontråd som jag använder.
Lägg tråden i en cirkel som på bilden och sätt en klämma på mitten.
Nu behöver du den tråden du ska göra knutarna med. Jag har en ganska tjock nylontråd. 
För att få till längden på den här tråden så har jag räknat ut en liten formel. Jag vet inte hur exakt den är men den funkar för mig och jag får inte alls så mycket spill på tråden i slutet som jag fick när jag var nybörjare på detta. Jag brukar ta längden på armbandet (15 cm i mitt fall) och multiplicera med 12. Alltså i mitt fall blir det 15x12=180. Då vet jag att jag behöver ca 180 cm av den tjocka tråden. Men sen lägger jag till ca 10cm. Den formeln fungerar på ett ungefär. Hoppas det hjälper dig lite. Det är jättesvårt att gissa sig till hur mycket som behövs. Så nu vet du ungefär hur mycket tråd som behövs till armbandet.
Då viker du den tjocka tråden på mitten och lägger under den tunna tråden. Sedan knyter du en vanlig makramé-knut (vet inte vad den heter mer specifikt, och vill du lära dig hur man gör den så kan du gå in på den här sidan). Kolla på bilden för att se hur jag har gjort. Man gör den tunna tråden till en cirkel och knyter på två ändar för att kunna justera storleken på armbandet. Ni förstår längre fram.
Dra åt hårt och se till att de tjocka trådarna är lika långa, annars får du justera det. Nu gör du 3 knutar med båda tunna trådarna i mellan.
Sedan lyfter du upp änden som du precis har knutit runt om. Och knyter en knut så att den sticker upp mellan två knutar.
Och sen fortsätter du att knyta tills armbandet har den längden du önskar.
Ungefär så här brukar det se ut när jag knyter armband. Eftersom jag knyter när den tunna tråden är som en cirkel så blir det lite svårt att klämma fast armbandet någonstans. Men man hittar alltid något sätt att göra det på.
Nu är jag klar med antalet knutar, nästan! Nu ska vi göra 3 knuta till där vi knyter runt om två tunna trådar, precis som i början. Så ditt armband borde vara ca 1cm kortare än slutstorleken. Så jag har gjort mitt 14cm eftersom det ska vara 15cm när det är klart.
Nu borde ditt armband se ut så här.
Jag trädde det på handen för att det är lättare att se var alla trådar är då. Lägg änden av den tunna tråden som hänger från det stället där du började knyta. (förstår du? det är väldigt svårt att förklara, men kolla på bilderna så säger dem kanske mer.)
Knyt en knut runt om den lösa änden och den tråden du knutit om hela tiden.
Gör 3 sådana knutar!
Nu är alla knutar klara så nu ska vi avsluta och klippa av alla långa trådar.
Jag brukar avsluta och fästa trådarna så här. Jag vänder ut-och-in på armbandet så att insidan är ut. Och då lossar jag lite försiktigt på ett par knutar och stoppar in de lösa trådarna där och drar sedan åt knutarna igen. Hårt.
Det kan bli lite mycket att hålla reda på och man brukar hinna bli irriterad på bara ett par minuter men det löser sig ganska snabbt ändå!
Håll reda på de tunna trådarna också så att de stannar där se ska och inte kläms någonstans där de inte ska vara.
Dra sedan igenom de långa trådarna hårt så att det ser ut så här!
Klipp av de tjocka trådarna ganska långt in och bränn försiktigt med tändaren så att ändarna smälter ihop lite med varandra och där med fäster sig själv.
Nu ska vi justera de tunna trådarna så att de får rätt längd. Trä armbandet på handen och dra i de lösa ändarna lite så att du ändå får på dig armbandet utan problem.
Nu har vi den slutliga storleken på armbandet när man öppnar det för att ta det på sig. Jag brukar sätta en pärla på varje tråd för att få lite tyngd på den så att den hänger ner lite snyggare. Så gör det om du vill.
Och sedan knyter du en knut precis intill pärlan. Och har du ingen pärla kan du knyta den precis intill armbandet istället.
Dra ihop armbandet och kolla så att det är samma längd på de tunna trådarna. Jag är superpetig med det och mäter med en linjal också för att det ska bli exakt.
Sen klipper du av trådarna ca 1cm från knuten och bränner lite försiktigt med tändaren så att tråden inte fransar sig. Och vill du vara säker på att knutarna inte går upp kan du sätta lite lim på dem.
Sen är det klart! Det var väl inte så svårt? Hoppas att du kommer göra många fina armband nu!
Det blev många bilder och mycket text men jag tänkte att om jag ändå skulle göra en beskrivning kunde den lika gärna bli ordentlig!  Jag skulle blir jätteglad om ni som använder min beskrivning kunde skriva en liten rad till mig. Vad tyckte ni? Var den bra eller dålig?
Något jag ska ändra eller lägga till? Är det något annat ni vill ha beskrivningar på? :)
Lycka till med armbands-knytandet!

1 kommentar:

  1. Kanonbra beskrivning! Alla andra är med paracord/fallskärmslina.. Så när jag såg en med nylon blev jag glad att få veta det jag behövde från Ditt inlägg, även om det är ett tag sen Du skrev det! Tack så mycket för hjälpen!

    SvaraRadera

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt