Naturens gener

Upplagd av Linda
Det är inte bara människor som har gener. Även blommor och blad har gener och då kan det såklart bildas missbildningar i deras gener också. Det är precis vad som hänt med klöver om man hittar en med fyra blad. Ibland kan det till och med finnas fler än fyra! Som den på bilderna nedan. Den hittade jag i gräsmattan i vår rabatt idag och där är fem blad på den. Jag har hittade en femklöver förra året också.
Jag ligger dock i lä om man jämför med en klöver som hittades 2009, den hade 56 blad!!! Kolla här så får ni se.

Det sägs att det är ytterst svårt att hitta klöver med fler än tre blad. Men jag lyckas ju väldigt ofta, så det betyder kanske att jag också har någon form av missbildade gener som gör att jag känner samhörighet med missbildade klöver och därför hittar dem. Vet vem.
Men det är lite kul att jag hittar så många. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt