Söndagen - biltur, småbyar och havet

Upplagd av Linda
Nu ska ni får se vad vi gjorde igår, en inte så väldigt varm söndag!
Vi vaknade tidigt och åkte iväg. Och med vi menar jag: Fredrik, jag, min mamma och min pappa.
Första stoppet blev Ystad. Där skulle vi hitta en grav på en kyrkogård. Vi hittade graven och pappa berättade vems grav det var.
Hans Brandt var min pappas farfar och Ester var Hans fru (min farfars föräldrar alltså). Ester dog när min farfar var liten och Hans gifte om sig med Anna. Jöns och Gertrud var Hans föräldrar. 
Sen körde vi vidare till nästa stop på utflykten.
Det var caféet som blev veckans bild. Så här såg det ut inne på cafeét.
När vi ätit god lunch åkte vi till Brantevik.
(det är därifrån min släkt kommer och varför vi heter Brandt i efternamn)
Vi köpte glass och åt den med den är utsikten att titta på.
Sen gick vi in på ett museum med massa foton och tavlor och annat kul som kommer från Branteviks historia. Min farfars farfar Jöns Håkansson Brandt (som fanns med på gravstenen på första bilden) jobbade på ett par olika båtar i Brantevik under sitt liv. Det var han som började kalla sig för Brandt för att Håkansson var för svårt när han åkte till andra länder med sina båtar. Jöns är han på bilden längst till vänster i mittenraden. Nummer D228.
När vi var klara i Brantevik åkte vi till Simrishamn.
Vi gick till småbåtshamnen för att se om vi hittade "vår" segelbåt. Vi sålde henne för ett år sedan och pappa visste att köparen skulle ha henne i Simrishamn. Och vi hittade henne! Det kändes lite konstigt att se henne stå där och inte kunna gå ombord och kolla närmare. Jag saknar nog egentligen inte att segla, men jag har så mycket minnen förknippade med henne. Familjen och jag var alltid ute och seglade med farfar om somrarna när jag var mindre. Och jag saknar min farfar väldigt mycket.
Sen var vi nöjda med utflykten så vi körde hem och Fredrik somnade lite men han är alltid redo att fota.
Han missar aldrig några ögonblick ;) haha!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt