En dag i Växjö

Upplagd av Linda
I lördags, den 14 april, vaknade Fredrik och jag väldigt mycket tidigt.
Vi klädde på oss och gjorde oss klara för att gå ut till bilen och köra iväg. Vi körde iväg klockan 07.00.
När vi kom ut på motorvägen möttes vi av morgonsolen och dimma! Som tur var körde inte jag, det gjorde Fredrik. Så jag fotograferade helt vilt genom fönsterrutan. Just det! Jag fick låna Fredrik gamla Nikon D60 så att jag också skulle kunna fotografera på utflykten.
När klockan var 08.00 hade vi anlänt i Påarp utanför Helsingborg. Där skulle vi hämta våra nyfunna vänner André och Sandra.
De var inte riktigt klara när vi kom fram, så vi passade på att äta frukost i bilen medan vi väntade.
Vi körde vidare när vännerna satt i baksätet och klockan 09.30 var vi mitt på en väg i en skog, på väg mot Växjö.
Där mitt på vägen i skogen regnade det.
Vi körde och körde och klockan 10.30 hade vi parkerat bilen i centrala Växjö och promenerade till centralstationen med ytterligare en nyfunnen vän, Niklas.
På centralstationen träffade vi ännu fler nyfunna vänner. Vi sa hej hej till alla och gick iväg tillsammans.  Klockan 11.00 gick vi in i domkyrkan i Växjö och Fredrik och jag tände ett ljus. Mindre än en timme senare, nämligen 11.40, fortsatte vi vår rundtur i Växjö och vi gick på en brygga vid en stor sjö.
Vädret kunde inte bestämma sig, det var lite soligt och lite molnigt. Vi fortsatte rundturen och när klockan var 12.05 hade vi hittat en jättestor diskokula som stod i en liten sjö. Jessica fotograferade den medan Sandra och André stod glada bredvid. Istället för att fotografera diskokulan hittade jag en jättefin björk.
 Två av de nyfunna vännerna har en liten 10 veckor gammal dotter som heter Nova. Hon låg och sov när vi andra (vuxna) lekte på en lekplats klockan 13.00. På en gräsmatta hittade jag blåa blommor.
Vi blev hungriga när klockan slog nästan 14.00, så vi gick till en pizzeria och åt god pizza. Jag delade en pizza med Jessica, som nästan en timme senare, klockan 14.50, gömde sin näsa. André ville nämligen peta på den för då nyser hon.
Efter maten körde vi till ett slott. Där gömde Jessica sig inte längre, och jag fick också vara med på en bild. Klockan 15.20, när vi stod och beundrade slottet, började det hagla på oss! Vi tog skydd och som tur var så haglade det inte mer än 1 minut.
Vi stannade ganska länge vid slottet för tiden flög iväg och plötsligt blev klockan 16.10.
Här står Rikard med sin dotter Nova i vagnen och bredvid honom står min Fredrik.
Vi stannade vid slottet ytterligare en timme innan vi körde tillbaka in mot det lite mer centrala Växjö. Rikard behövde tanka sin bil. Det gjorde han klockan 17.35 och vi som körde i de andra bilarna fick snällt vänta.
Rikard och Sofia (Rikards sambo och Novas mamma) bjöd hem oss för att äta tårta. Efter en lång dag utomhus vad det skönt att komma in och sitta stilla en stund. Deras katt Gubbe låg i Novas vagn och spanade på alla. Sandra fick hålla Nova som var lika lugn som hon hade varit hela dagen. Tårtan var fin och god och den försvann lika snabbt som den dukades fram när 9 (två vänner hade redan åkte hem) utflyktströtta fotografer högg in på den klockan 18.50.
När vi mumsade på tårtan hade Nova återtagit sin vagn från Gubbe och låg där sött och stilla och pratade med sin tiger.
Nu var vi alla ganska trötta, så klockan 20.00 började vi vår resa hemåt. Först körde vi till Påarp och lämnade André och Sandra, sedan vidare hem till Malmö där vi somnade snabbt i vår mjuka och varma säng.
Det var en alldeles underbar dag med snälla och trevliga vänner som bor alldeles för långt bort. Vi hoppas att det inte dröjer allt för länge innan vi får träffa alla vänner igen. Tack allihopa för en jättebra dag!!!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt