Adventsljusstake med metall

Upplagd av Linda
Har mycket att berätta om detta projektet så det blev mycket text och många bilder! Men jag kan redan nu avslöja att jag blev så oroligt nöjd! Vill du inte läsa om hur det gick till när jag gjorde en ljusstake i gips så scrolla ner en bit!

Jisses alltså! Tänk att det redan är slutet på november. Jag har varit helt off med datumen och inte riktigt fattat att det är så nära jul och nyår. Temat för november är "metall" och jag blev så pepp! Det finns så mycket man kan göra och på så många olika sätt. Jag bestämde mig för att göra en adventsljusstake och måla den silver för att koppla till metall. När jag funderade på hur den skulle se ut kom jag på mer och mer jag ville göra på temat metall. Så jag köpte ståltråd och gips och letade fram ljushylsorna jag hade i en låda från ett annat projekt.
Här kommer en lång text om, den inte helt enkla, processen som ledde fram till min adventsljusstake!

Jag började med att böja stjärnor i olika storlekar av ståltråden. Det var svårt och hårt och mina fingrar gjorde ont och jag fick börja om några gånger innan de blev bra. Sen började jakten på den perfekta formen att gjuta i. Det var inte helt lätt att hitta rätt storlek, men jag hittade en gammal papperskorg som jag klippte av på höjden.

Nu hade jag alltså stjärnor i ståltråd, en form, 1,5 kg gips och och fyra ljushylsor. Sen började nästa steg, att gjuta allt i gipset. Jag funderade i flera dagar på hur det skulle gå till att gjuta ner allt och få det rakt och på rätt plats. Till slut bestämde jag mig för att sticka ner stjärnorna i en bit frigolit för att de i alla fall skulle stå rakt när vi hällde på gipset.

Jag bad Fredrik om hjälp när jag skulle gjuta, det var för mycket att klara själv. Vi placerade frigoliten med stjärnorna i mitten på formen och sen blandade vi till så mycket gips vi trodde vi skulle behöva.  Jag hällde gipset i formen och Fredrik placerade en ljushylsa i taget i gipset och jag tejpade fast dem mot bordet för att de skulle stå rakt. Och när alla fyra ljusen var på plats kunde jag andas ut. Jag tyckte det var sååå jobbigt och hjärtat slog extra snabbt medan vi gjorde det. Var så orolig att det inte skulle bli bra, jag hade ju planerat detta i några veckor.
Vi lät det stå över natten och allt blev rakt och där vi ville ha det! Nu skulle vi få ut ljusstaken från formen. Det var lättare sagt än gjort, formen var stenhård och allt satt fast! Vi var tvungna att ta sönder formen, så vi knipsade med en avbitare, sågade med vår lilla såg och drog med en tång. Plasten var så seg att det knappt hände något och vi fick små bitar i taget. Jag gav upp ett par gånger och sa att det inte skulle gå och att jag skulle måla ljusstaken med formen och allt. Men Fredrik är bäst i världen och sa att det skulle gå och vi fortsatte. Efter ungefär 40 minuter fick vi äntligen loss den.
Här se ni hur det såg ut och en lättad Linda när vi fick ut den!
När den var ute jämnade jag till kanterna med en kniv för att snygga till det. Limmade också en liten bit som hade lossnat när vi försökte få ut den. Sen var det dags för färg. Jag valde att spraya allt i silver för det tycker jag är fint och vi har mycket silverdekorationer nu till jul. Det passar bra hemma i vårt ganska färgglada hem!

Och här har ni den färdiga ljusstaken! Jag är så otroligt nöjd och glad att jag bestämde mig för att fortsätta alla gånger det kändes svårt. Det blev ju bra till slut! Nu har jag redan skrivit så mycket så jag låter bilderna tala för sig själv!
Psst, visst ser det lite ut som månen om man tittar uppifrån!?
Och eftersom det är första advent idag premiärtände vi första ljuset!

10 kommentarer:

  1. Men wow vilken fantastisk grej! Ambitiöst! Jag förstår att du blev nervös, men SÅ fint det blev. Gillar silverfärgen jättemycket :D

    SvaraRadera
  2. Superfin! Kul att du använde gips :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad fin! Älskar att du hade ståltrådsstjärnorna i! Så snyggt!

    SvaraRadera
  4. Vad fin den blev! Gillar verkligen stjärnorna, passar ju himla bra också eftersom den som du säger ser ut som månen uppifrån. Inte många som har en rymd-adventsljusstake!

    SvaraRadera
  5. Alltså vilket jobb! Så glad att ni fortsatte trots motgångar för det blev SÅ fint! Tycker jättemycket om den annorlunda formen och detaljen med stjärnorna i mitten. Dina bilder är också helt underbara och jag vill bara krypa in i dem och fira advent med er! <3

    SvaraRadera
  6. Så himla bra den blev - förstår verkligen att du blev nöjd! Stjärnorna ger verkligen pricken över i:et :)

    SvaraRadera
  7. Så läckert med stjärnorna! Är väldigt impad - tycker att det är så svårt (och ont) att böja till ståltråd. Och HURRAAA för att ha nån som hjälper en när man kört fast och helst vill ge upp... <3

    SvaraRadera
  8. Så fint! Jag ska också göra min egen nästa år, hittade ingen som jag gillade alls i höstas :/

    SvaraRadera

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt