DIY Snygga till dina hörlurar

Upplagd av Linda
Så! Här kommer beskrivningen på hur man snyggar till sina trista hörlurar med hjälp av tråd! Om ni, precis som jag, tycker att vitt är alldeles för tråkigt och vill ha lite mer färg i vardagen, så ska ni kolla här.
Den senaste tiden har man sett att många klär in sina hörlurar med pärlor för att det blir fint och sladdarna trasslar ihop sig mindre. Jag funderade på att göra så men tyckte det var lite tråkigt eftersom man sett det överallt. Så jag hittade ett annat sätt att snygga till mina hörlurar, genom att knyta trådar på dem!
Jag har använt mig av knuten som heter Chinese staircase, Kinesiska trappan på svenska.
Den är superlätt att göra men ser väldigt komplicerad ut!
Och för att knyta på hörlurarna behöver du detta! Ett par hörlurar, valfri tråd (jag har använt broderi-tråd eftersom vi hade det hemma men annan tråd går också bra) och en sax. Man kan eventuellt behöva lim också för att limma på ändarna så att knutarna inte går upp.
Börja med att tejpa fast sladden i bordet för att den ska ligga stilla. Sedan knyter du två helt vanliga knutar för att fästa tråden på sladden. Lämna ändtråden några centimeter lång så att du kan knyta runt om den så fäster den bättre! Du ser hur jag menar på nästa bild.
Nu ska du börja knyta de kinesiska trapp-knutarna. Och de gör man så här.
Som du ser här så har jag lagt ändtråden längs med sladden så att den blir gömd i knutarna tillsammans med sladden. På så sätt kan man vara säker på att den inte går upp.
Sedan är det bara att fortsätta göra knutarna på hela sladden och det kan ta en stund (eller 6 timmar som det gjorde för mig) om man har så tunn tråd som jag hade. Jag rekommenderar att använda lite tjockare tråd så att det går lite fortare. Du kommer märka hur knutarna vrider sig själv när man har kommit en bit. Det ser svårare ut än vad det är!
Jag använde två färger på mina hörlurar och om du undrar hur man gör då så rekommenderar jag att du kollar på den här hemsidan. Där beskriver dem hur man knyter med fler färger och där finns även fler bilder på hur man gör själv knuten!
Jag hoppas att ni tyckte om den här lilla beskrivningen och att den var lätt att förstå. Det var den första jag gjorde på det här viset, så det finns säkert saker jag kan göra bättre eller annorlunda till nästa gång. För jag hoppas att ni vill se fler sådana här! Jag tyckte i alla fall att det var kul att göra det! Så lycka till med ert pysslande och om ni gör på det här viset skulle jag bli glad om ni ville dela med er av ert pysslande. Så skriv en kommentar där ni länkar till bilder eller inlägg på det ni gjort.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt