DIY Egna tepåsar

Upplagd av Linda
Min kompis Carolina fyllde 20 år i lördags. Hon gillar te. Så jag tänkte ge henne te, men ville inte köpa färdig-packat te på ICA och att ge henne en påse med lös-te var inte heller så lockande. Jag letade lite på pinterest och hittade lite inspiration och bestämde mig för att göra egna tepåsar och hänga små hjärtan på snöret. Gick och köpte te och tomma påsar och satte mig och sydde och klippte hjärtan och pysslade ihop allt. Här kommer en liten beskrivning på hur jag gjorde om någon vill veta.
Det du behöver är lös-te, tomma tepåsar, lite snöre, papper, lim och symaskin eller höftapparat.
Jag köpte mitt te och de tomma påsarna på Five o' clock i Malmö. Det var inte så värst dyrt och man får många påsar och teet räcker till många påsar!
Mät upp så mycket te som ska vara i en påse. Jag frågade i butiken och de sa att man skulle ha en halv sån här te-behållare och det blev lagom i mina påsar och gav lagom med smak på teet.
Häll försiktigt ner teet i påsen.
Skaka ner det i botten.
Vik ner locket på påsen och klipp till en bit snöre. Jag tog bomulls-snöre och knöt en knut på änden för att den skulle stanna kvar när jag sydde. Sedan sydde jag med raksöm på symaskinen för att stänga påsen och fästa snöret.
Jag vet inte om sömmen syns så bra men det är ingen rymdforskning. Bara att sy rakt över så att påsen stängs.
Sedan klippte jag två likadana hjärtan i papper och limmade ihop dem med snöret i mellan.
Sedan behövde jag något att förvara påsarna i, så jag köpte en fin burk för 10 kronor! Den var så fin att jag köpte en likadan till mig själv!
Där la jag alla påsarna i någon fin formation. Jag bytte det vita pappret till rosa istället för att det var finare.
Jag skrev en liten sak på varje hjärta också. Så att Carolina har något fint att läsa varje gång hon dricker te!
Hon blev superglad och tyckte att teet smakade väldigt gott! Jag är också väldigt nöjd med mitt pyssel och tycker absolut att det var värt allt arbetet när jag fick ge bort något som jag gjort själv och som Carolina verkligen gillade. Detta är även en superbra idé att göra och lägga 2-3 påsar i ett kuvert och skicka till någon man tycker om. Det väger nästan ingenting och det blir garanterat uppskattat!

1 kommentar:

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt